تحلیل بازنمایی نقش زن در سینمای دهه 80
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
- نویسنده دنیا عباسی
- استاد راهنما غلامرضا ارجمندی امیر ملکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
امروزه اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیست. رسانه ازطریق ارائهی هنجارها و ارزشهای اجتماعی الگویی را دراختیار مخاطبانشان قرار میدهند و جامعه و ارزشهای آن را دستخوش تغییر میسازند. رسانه به دلیل تاثیر عمیق اجتماعی و فرهنگی به طور عام و سینما به دلیل ابعاد فراگیرش به طور خاص از ارزشهای ویژهای برخوردارند. مطالعه در این زمینه نشان میدهد تصویر ارایه شده از هرگروهی در رسانه هم جنبهی ایدئولوژیک دارد و هم میتواند سبب شکل گیری عقاید عامهی مردم نسبت به آن گروه باشد. از آنجا که زنان و مردان نیز به مثابه دو گروه اجتماعی هستند، بحث کلیشههای جنسیتی به میان میآید. امروزه که رسانه به یکی از مهمترین عوامل جامعهپذیر کردن افراد بدل گشته بازنماییهای جنسیتی در فیلمها اهمیت بیشتری یافته است. در واقع آنها به نوعی نشانگر تصورات فرهنگی از نقشهای مناسب زنان و مردان هستند. اگر زنان به صورت حاشیهای به تصویر کشیده شوند. این تصویر در زندگی زنان تاثیرگذار خواهد بود. نه تنها جامعه آنها را به آن شکل میبیند بلکه توقع زنان از خودشان نیز در آن سطح باقی میماند و این جاست که این جریان به مساله تبدیل میشود. هدف اصلی دراین تحقیق شناخت ویژگیهای بازنمایی زنان درفیلمهای دههی 80 است. تا از این طریق هم به ارزشهای موجود در مورد زنان پیببریم و هم به صحت فرضیات فمنیستها در سینمای ایران. زیرا آنها معتقدند زنها اغلب یا غایبند و یا در نقشهای حاشیهای و با کلیشههای زنانهی موجود بازنمایی میگردند. البته به دلیل تغییر در کلیشهها دراین تحقیق فرضشده که زنان در اکثر مقولهها در سطوح میانی بازنمایی میشوند برای این کار دو فیلم پرفروش هرسال انتخاب شد که جمعا 20 فیلم مورد بررسی قرارگرفت. برای تحلیل فیلمها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در مورد مقوله های موقعیت شغلی- نوع شغل- موقعیت تحصیلی- میزان تحصیلات- سن و فضای کنش فرض تحقیق مبنی بر تصویر زنان در سطوح میانی تایید شد. در زمینهی موضوع دیالوگها نیز که فرض شده بود هنوز زنان به موضوعات شخصی و خانوادگی میپردازند فرض ما تایید شد. اما در مورد متغیرهای خشونت و عکس العملها و وضعیت تاهل فرضها رد شدند. واژگان کلیدی: سینما- بازنمایی- جامعهشناسی- فمنیسم- کلیشه سازی- کلیشههای جنسیتی- تحلیل
منابع مشابه
تحلیل محوریت نقش زن در سینمای دهه 80 ایران
در این پژوهش در پی تحلیل محوریت نقش زن در سینمای دهه 80 ایران بوده ایم و برای تحقق این امر از نظریه های نقد فمینیستی و رویکرد نظری میشل فوکو در خصوص گفتمان و سوژه و روش های مربوط به تحلیل متن بهره گرفته ایم. بدین ترتیب به تحلیل ده فیلم برتر تولید شده در این دهه پرداختیم و میزان استفاده از زبان زنانه و گفتمان غالب بر هر فیلم را تعیین نمودیم. این فیلم ها شامل واکنش پنجم، گیلانه، آتش بس، سه زن، به...
15 صفحه اولبازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد
ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهههای اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونیهای معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهرهگیری از نظریه بازنمایی در جامعهشناسی هنر و در...
متن کاملبازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران
در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلمهای سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایتشان بود، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فیلمهای سینمایی ایرانی در خلال روایتهای خود، کوشیدهاند نوعی شناخت و دانش ...
متن کاملبازنمایی همسر دوم در سینمای دهه 70 و 80 ایران
این پایان نامه به چگونگی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 می پردازد. برای نیل به این هدف ابتدا به مرور تاریخی حضور زن دوم در سینمای ایران پرداخته ایم و سپس در بخش نظری مفاهیم مربوط به بازنمایی و سینما به مثابه رسانه را بررسی کرده ایم. در ادامه با شرح نظریههای حوزه بازنمایی و نشانه شناسی چارچوب نظری پژوهش را تدوین نموده ایم. روش تحقیق در پایان نامه پیش رو کیفی ست و از تک...
بازنمایی زن دوم در سینمای ایران
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند...
متن کاملکارکردهای دراماتیک عمق میدان در سینمای ایران دهه ی 80
چکیده عمق میدان در سینمای ایران کارکردهای فراوانی داشته است اما تا کنون کمتر پژوهشی را می توان یافت که به چگونگی مواجه ی فیلمسازان ایرانی با عمق میدان پرداخته باشد. این پژوهش تلاش میکند تا با نگرشی تحلیلی-توصیفی به چگونگی برخوردِ کارگردان های ایرانی با سطوح متفاوت تصویر در دهه ی 80 بپردازد. در گام نخست شش فیلم از سینمای ایران به عنوان جامعه ی آماری انتخاب شده است: شب های روشن )فرزاد مؤتمن،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023